środa, 20 czerwca 2018

„Niedźwiedź i słowik” – Katherine Arden


„Odważni żyją. Tchórze umierają w śniegu.”


Któż z nas nie lubił słuchać bajek i baśni czytanych przez rodzica, albo samemu czytać? Uwielbiałam baśnie braci Grimm. Miałam wybrane kilka i wymuszałam ich cowieczorne czytanie, chociaż znałam historie na pamięć. Jako dorosła kobieta patrzę na teksty nieco inaczej, biorąc je niejednokrotnie zbyt dosłownie. Bracia Grimm mają bardzo mroczne i krwawe historie. I tak wracając do historii z dzieciństwa, w ręce wpadła mi „przepiękna mroczna baśń dla dorosłych, nie tylko tych, którzy lubią magię” – jak informuje nas Wydawca. A jaka jest prawda?

Przenieśmy się do XIV-wiecznej Rusi, gdzie rodzina Piotra Władimirowicza, choć zajęta jest ciężką pracą i walką z chłodem oraz głodem, spotyka się przy kuchennym piecu, gdzie staruszka Dunia snuje bajki. I choć dla większości są to jedynie piękne opowiadania, chwila odetchnięcia i zapomnienia o ciężkim żywocie, dla małej Wasi jednak jest czymś więcej, zwłaszcza, że to w jej krwi płynie pełna dawnej mocy krew, która pozwala jej dostrzegać coś, czego nikt inny nie widzi, coś ukrytego i coś, co powinno być już dawno zapomniane. Przez to niestety ściąga uwagę istot, o których wiedzieć nie powinna, a które miały być tylko w opowieściach wieczornych Duni. Poznajemy domowika strzegącego ogniska domowego, czy waziła czuwającego nad końmi. W lesie trafić można na lesownika, czy rusałkę. Sprawy się jednak komplikują, gdy Piotr sprowadza bogobojną młodziutką żonę, a nowy duchowny wypowiada im wojnę. Co zrobi rodzina Władimirowiczów, gdy zimą zapukają upiorni goście?

Podsumowując: Mroczny i klimatyczny pierwszy tom Baśniowej Trylogii. Zachwycił mnie, choć początki z powieścią były dla mnie nużące i ciężko było mi przez nie przebrnąć. Dajcie jednak jej szansę, bo dalej jest już znacznie lepiej. Autorce udało się połączyć wiarę chrześcijańską z wierzeniami pogańskimi. Ukazanie dawnych, zapomnianych już strażników, duszków, demonów wprost z naszych ziem tylko zaostrza apetyt. Świetnie napisana historia, trzymająca w napięciu. Udało mi się przenieść do zupełnie innego świata i ciężko było wrócić do teraźniejszości. Czy polecam? Oczywiście. I z niecierpliwością czekam na kolejne tomy.

Ocena końcowa: 7/10.


Tytuł:   Niedźwiedź i słowik

Autor:   Katherina Arden

Wydawca:   Wydawnictwo MUZA

Premiera:   2018-04-18

Ilość stron:   448

Cykl:   Baśniowa Trylogia

Tom:   1



„Uważaj na zło, które czai się w lesie.”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz